Aktualności

Tydzień Talentów 2022

MŁODZI PIANIŚCI

Recenzja koncertu konkursowego o Nagrodę im. Anny Knapik autorstwa red. Anny Woźniakowskiej.


W koncercie – konkursie o stypendium im. Anny Knapik udział wzięło czworo uczniów z małopolskich szkół muzycznych II stopnia. Mało, biorąc pod uwagę liczbę tych szkół na terenie województwa. Dlaczego, nie wiem, bo przecież to koniec roku, więc teoretycznie wszyscy pianiści gotowi do kończących przesłuchań, a konkurs zorganizowany przez Centrum Paderewskiego miał bardzo pojemną formułę. Ot, należało przedstawić dowolny program, w którym młody pianista czułby się najlepiej. Określone były tylko ramy czasowe występu. Czyżby pedagodzy właśnie z tą dowolnością mieli problem? Szkoda że nie zaryzykowali, bo koncert był ciekawy m.in. właśnie ze względu na różnorodność programu obejmującego utwory od Haydna poprzez Chopina, Schumanna, Paderewskiego, Moszkowskiego, Szymanowskiego, Prokofiewa po Lutosławskiego. Jeszcze ciekawiej byłoby gdyby nie wycofała się ze względów losowych piąta uczestniczka wieczoru mająca w repertuarze Debussy’ego i Mykietyna. Ale i tak było bardzo interesująco.

A do tego czworo młodych pianistów miało wiele do przekazania słuchaczom. Ich prezentacje nie były szkolnym popisem, ale interpretacjami przemyślanymi, noszącymi piętno ich osobowości. W wykonaniu Michała Basisty podobała mi się różnorodność barw w Serenadzie don Juana z Masek Szymanowskiego i energia Etiudy nr 2 Lutosławskiego. Yehuda Prokopowicz urzekł mnie lekkością i wdziękiem Wariacji „Abegg” Schumanna i błyskotliwą Etiudą F-dur op. 10 nr 8 Chopina, Zuzanna Sejbuk pięknie grała I część Sonaty Es-dur nr 62 Haydna. Z powodzeniem sięgnęła też po Walc z suity Kopciuszek Prokofiewa. Karolina Starzyk błysnęła wirtuozeria w Walcu E-dur op. 34 nr 1 Moszkowskiego, ale też stworzyła właściwą aurę Nokturnu B-dur op. 16 nr 4 Paderewskiego.

Pewna jestem, że te nazwiska w przyszłości pojawiać się będą na afiszach koncertowych. Ale stypendium im. Anny Knapik było tylko jedno. Wczoraj więc jury  w składzie: Robert Marat – przewodniczący oraz Artur Jaroń i Jan Popis – członkowie, przyznali je Yehudzie Prokopowiczowi, uczniowi prof. Stefana Wojtasa w Szkole Muzycznej im. W. Żeleńskiego w Krakowie.

Anna Woźniakowska

×