Standardy ochrony małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej od 15.02.2024 roku — wersja skrócona

Wersję pełną znajdziesz TUTAJ

 

Drodzy Uczniowie!

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników instytucji jest działanie dla Waszego dobra i w Waszym najlepszym interesie. Celem polityki Standardów Ochrony Małoletnich” jest zapewnienie Wam sprzyjających warunków do pobytu w Centrum Paderewskiego oraz rozwoju zgodnie z Waszymi indywidulanymi możliwościami i potrzebami w atmosferze życzliwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

  1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. Roku życia.
  2. Przez krzywdzenie dziecka powinniście rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.

Rozdział II

Rozpoznanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  1. Wszyscy pracownicy instytucji w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.
  2. Wyróżnia się cztery podstawowe formy krzywdzenia:
  3. Przemoc fizyczna – popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręka, pięścią lub przedmiotami;
  4. Przemoc psychiczna – poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąganie dziecka w kontakty dorosłych, wytykanie z powodu odmienności.
  5. Wykorzystanie seksualne to naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądanie nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży.
  6. Zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka lub nierespektowanie jego podstawowych praw (niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedbanie higieniczne, pozostawienie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, nie dbanie o higienę snu i odpoczynku, nie posyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnienie dziecku opieki lekarskiej).
  7. Przemocy możecie doświadczyć ze strony innych uczniów, rodziców lub opiekunów, osób trzecich.
  8. Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w instytucji znajdują się w Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

  1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci zawiadom dyrektora instytucji.
  2. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka

  1. Instytucja uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych i Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekunowie prawni.

Rozdział V

Zasady dostępu dzieci do internetu

  1. Instytucja zapewnia Ci dostęp do internetu, jednocześnie podejmuje działania zabezpieczające dostęp do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla Twojego prawidłowego rozwoju. W instytucji zainstalowane jest oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.

Rozdział VI

Monitoring stosowania Standardów

  1. Raz na rok dokonywania jest analiza realizacji polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem i w razie potrzeby dyrektor instytucji wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom instytucji, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie.

Rozdział VII

Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom Standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem instytucji ogólnodostępnym dla personelu instytucji, małoletnich uczestników wydarzeń/koncertów/warsztatów oraz ich opiekunów.

Rozdział VIII

Przepisy końcowe

  1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnione są również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników instytucji, praktykantów, stażystów i inne osoby działające w instytucji. Personel powinien Was traktować z szacunkiem oraz uwzględniać Waszą godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.

Relacje personelu z dziećmi

  1. Działania podejmowane wobec Was powinny być adekwatne do sytuacji, bezpieczne.
  2. Nikt nie może Was bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Osobom dorosłym pracującym w instytucji nie wolno używać wobec Was wulgarnych słów , gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzę lub przewagę fizyczną nad Wami (zapraszanie, przymuszanie, groźby).
  4. Osoba dorosła pracująca w instytucji nie może Wam proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Waszej obecności.
  5. Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób dorosłych pracujących w instytucji, możesz o tym powiedzieć opiekunowi lub dyrektorowi instytucji i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  6. Pracownicy instytucji nie mogą zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.
  7. Właściwą formą komunikacji pracownika z Wami lub Waszymi rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

  1. Traktuj kolegów/koleżanki z należytym szacunkiem.
  2. Słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
  3. Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobre osobistego innych osób.
  4. Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa obowiązujących w instytucji (nie narażaj innych na niebezpieczeństwo).
  5. Konflikty rozwiązuj w sposób pokojowy:
  6. Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę, a konflikt się tylko nasili;
  7. Powiedz co według Ciebie jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz;
  8. Słuchaj co mówi druga osoba, jakie są jej oczekiwania, czego ona oczekuje i posumuj, to co usłyszałeś/usłyszałaś;
  9. Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie swoich uczuć;
  10. Wymyślcie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla Was obojga;
  11. Pamiętaj! Jeśli nie uda się Wam rozwiązać konfliktu, zawsze możecie zwrócić się o pomoc do opiekuna lub dyrektora instytucji.
  12. Nie bądź obojętny gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym opiekuna lub dyrektora instytucji.
  13. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać przestrzeni fizycznej innego dziecka.
  14. Szanuj przestrzeń intymną swoich kolegów i koleżanek. Nigdy nie dotyka kolegi/koleżanki w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  15. Nie wolni Ci wyśmiewać, obgadywać, wyśmiewać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych uczniów.
  16. Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach Twoich kolegów i koleżanek.
  17. Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
  18. Pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast przerywaj.
  19. Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, wierzenia, poglądy innych.
  20. Szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj prywatnych rzeczy swoich kolegów/koleżanek.
  21. Nie wolni Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez jego/jej wyraźnej zgody.
  22. Szanuj rzeczy osobiste i mienie kolegów/koleżanek.
  23. Jeśli chcesz spożyć jakąś rzecz od kolegi/koleżanki, zapytaj.
  24. Nie namawiaj innych do krzywdzenia.
  25. Nie przynoś do instytucji niedozwolonych substancji, nie zachęcaj innych do ich stosowania.

Załącznik nr 2

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych

  1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia Wam dostęp do internetu w czasie pobytu na terenie instytucji.
  2. Pracownicy i opiekunowie czuwają nad Waszym bezpieczeństwem podczas korzystania z internetu w trakcie pobytu na terenie instytucji. Przekazuje Wam informacje o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.
  3. W instytucji powołana jest funkcja administratora sieci, który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie programów antywirusowych i zapór sieciowych.

PAMIĘTAJ!

KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności.

Jeśli sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego dziecka, to NATYCHMIAST powiedz o tym komuś dorosłemu: dyrektorowi, opiekunowi, pracownikowi instytucji czy innemu dorosłemu, który jest dostępny na terenie instytucji!

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111

Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów: 800 080 222

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji : 22 594 91 00

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48