Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej od 15.02.2024 roku — wersja skrócona
Wersję pełną znajdziesz TUTAJ
Drodzy Uczniowie!
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników instytucji jest działanie dla Waszego dobra i w Waszym najlepszym interesie. Celem polityki Standardów Ochrony Małoletnich” jest zapewnienie Wam sprzyjających warunków do pobytu w Centrum Paderewskiego oraz rozwoju zgodnie z Waszymi indywidulanymi możliwościami i potrzebami w atmosferze życzliwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. Roku życia.
- Przez krzywdzenie dziecka powinniście rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.
Rozdział II
Rozpoznanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
- Wszyscy pracownicy instytucji w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.
- Wyróżnia się cztery podstawowe formy krzywdzenia:
- Przemoc fizyczna – popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręka, pięścią lub przedmiotami;
- Przemoc psychiczna – poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąganie dziecka w kontakty dorosłych, wytykanie z powodu odmienności.
- Wykorzystanie seksualne to naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądanie nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży.
- Zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka lub nierespektowanie jego podstawowych praw (niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedbanie higieniczne, pozostawienie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, nie dbanie o higienę snu i odpoczynku, nie posyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnienie dziecku opieki lekarskiej).
- Przemocy możecie doświadczyć ze strony innych uczniów, rodziców lub opiekunów, osób trzecich.
- Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w instytucji znajdują się w Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
- W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci zawiadom dyrektora instytucji.
- Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.
Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
- Instytucja uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych i Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekunowie prawni.
Rozdział V
Zasady dostępu dzieci do internetu
- Instytucja zapewnia Ci dostęp do internetu, jednocześnie podejmuje działania zabezpieczające dostęp do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla Twojego prawidłowego rozwoju. W instytucji zainstalowane jest oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Standardów
- Raz na rok dokonywania jest analiza realizacji polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem i w razie potrzeby dyrektor instytucji wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom instytucji, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie.
Rozdział VII
Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom Standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania
- Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem instytucji ogólnodostępnym dla personelu instytucji, małoletnich uczestników wydarzeń/koncertów/warsztatów oraz ich opiekunów.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
- Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Standardy Ochrony Małoletnich udostępnione są również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników instytucji, praktykantów, stażystów i inne osoby działające w instytucji. Personel powinien Was traktować z szacunkiem oraz uwzględniać Waszą godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
Relacje personelu z dziećmi
- Działania podejmowane wobec Was powinny być adekwatne do sytuacji, bezpieczne.
- Nikt nie może Was bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Osobom dorosłym pracującym w instytucji nie wolno używać wobec Was wulgarnych słów , gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzę lub przewagę fizyczną nad Wami (zapraszanie, przymuszanie, groźby).
- Osoba dorosła pracująca w instytucji nie może Wam proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Waszej obecności.
- Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób dorosłych pracujących w instytucji, możesz o tym powiedzieć opiekunowi lub dyrektorowi instytucji i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
- Pracownicy instytucji nie mogą zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.
- Właściwą formą komunikacji pracownika z Wami lub Waszymi rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko
- Traktuj kolegów/koleżanki z należytym szacunkiem.
- Słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
- Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobre osobistego innych osób.
- Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa obowiązujących w instytucji (nie narażaj innych na niebezpieczeństwo).
- Konflikty rozwiązuj w sposób pokojowy:
- Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę, a konflikt się tylko nasili;
- Powiedz co według Ciebie jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz;
- Słuchaj co mówi druga osoba, jakie są jej oczekiwania, czego ona oczekuje i posumuj, to co usłyszałeś/usłyszałaś;
- Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie swoich uczuć;
- Wymyślcie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla Was obojga;
- Pamiętaj! Jeśli nie uda się Wam rozwiązać konfliktu, zawsze możecie zwrócić się o pomoc do opiekuna lub dyrektora instytucji.
- Nie bądź obojętny gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym opiekuna lub dyrektora instytucji.
- Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać przestrzeni fizycznej innego dziecka.
- Szanuj przestrzeń intymną swoich kolegów i koleżanek. Nigdy nie dotyka kolegi/koleżanki w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Nie wolni Ci wyśmiewać, obgadywać, wyśmiewać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych uczniów.
- Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach Twoich kolegów i koleżanek.
- Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
- Pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast przerywaj.
- Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, wierzenia, poglądy innych.
- Szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj prywatnych rzeczy swoich kolegów/koleżanek.
- Nie wolni Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez jego/jej wyraźnej zgody.
- Szanuj rzeczy osobiste i mienie kolegów/koleżanek.
- Jeśli chcesz spożyć jakąś rzecz od kolegi/koleżanki, zapytaj.
- Nie namawiaj innych do krzywdzenia.
- Nie przynoś do instytucji niedozwolonych substancji, nie zachęcaj innych do ich stosowania.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
- Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia Wam dostęp do internetu w czasie pobytu na terenie instytucji.
- Pracownicy i opiekunowie czuwają nad Waszym bezpieczeństwem podczas korzystania z internetu w trakcie pobytu na terenie instytucji. Przekazuje Wam informacje o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.
- W instytucji powołana jest funkcja administratora sieci, który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie programów antywirusowych i zapór sieciowych.
PAMIĘTAJ!
KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności.
Jeśli sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego dziecka, to NATYCHMIAST powiedz o tym komuś dorosłemu: dyrektorowi, opiekunowi, pracownikowi instytucji czy innemu dorosłemu, który jest dostępny na terenie instytucji!
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111
Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów: 800 080 222
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji : 22 594 91 00
Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48